ΠΡΟΣΟΧΗ: Η ιστοσελίδα αυτή είναι παλιά και δεν ενημερώνεται! - Θα βρείτε την καινούργια εδώ

Κωνσταντίνος Ανδρουλιδάκης

Καθηγητής

Γραφείο: 108
Ώρες γραφείου: Δευτέρα 12:30-14:15, Τρίτη 09:00-11:30 καθώς και έπειτα από συνεννόηση. *
Τηλέφωνο: 28310 77205
Ηλεκτρονική Διεύθυνση: androulidakis@phl.uoc.gr
Αναλυτικό βιογραφικό (.pdf)


ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Γεννήθηκε το 1956 στο Ηράκλειο Κρήτης. Σπούδασε στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. 1978: πτυχίο Νομικής, 1982: άδεια άσκησης της δικηγορίας, από την οποία έχει παραιτηθεί. Ακολούθως σπούδασε φιλοσοφία (κύριος κλάδος), Λογική, φιλοσοφία της επιστήμης και αρχαία ελληνική φιλολογία (δευτερεύοντες κλάδοι) στα Πανεπιστήμια της Κολωνίας και του Μονάχου (με υποτροφία του Βαυαρικού κράτους). 1989: Διδάκτωρ της Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου του Μονάχου. Γνωρίζει την αγγλική και γερμανική γλώσσα, διαβάζει γαλλικά και ιταλικά.

ΣΤΑΔΙΟΔΡΟΜΙΑ

Κατά τα έτη 1990-93 υπηρέτησε στο Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης. Από το 1993-94 υπηρετεί στο Τμήμα Φιλοσοφικών και Κοινωνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Κρήτης, αρχικώς ως Λέκτορας. Το 1999 εξελέγη Επίκουρος Καθηγητής, το 2005 Αναπληρωτής Καθηγητής και το 2011 Καθηγητής.

ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ

Φιλοσοφία του Καντ και του γερμανικού ιδεαλισμού, μεταφυσική, ηθική, φιλοσοφία του δικαίου, φιλοσοφία της θρησκείας, αισθητική, φιλοσοφία της λογοτεχνίας.

ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

Α. Βιβλία

  1. Sittlichkeit und Freiheit: Eine Untersuchung zur Methodologie von Kants Ethik [Ηθικότητα και ελευθερία. Μια έρευνα επί της μεθοδολογίας της ηθικής του Καντ]. Διδακτορική διατριβή, Πανεπιστήμιο του Μονάχου 1989.
  2. Fr. Schleiermacher, Για τη θρησκεία. Λόγοι προς τους μορφωμένους περιφρονητές της, εισαγωγή, μετάφραση, σχόλια, Αθήνα: Παπαζήσης 1997 (& ανατύπωση).
  3. Διονυσίου Σολωμού, Στοχασμοί, φιλολογική επιμέλεια Massimo Peri,  προλεγόμενα-μετάφραση Στυλιανός Αλεξίου, φιλοσοφικός σχολιασμός  Κώστας Ανδρουλιδάκης, Αθήνα: Στιγμή 1999.
  4. I. Kant, Κριτική της κριτικής δύναμης, εισαγωγή, μετάφραση, σχόλια, Αθήνα: Σμίλη, 3η έκδ. 2013.
  5. Ι. Kant, Kριτική του πρακτικού Λόγου, μετάφραση, σημειώσεις, επιλεγόμενα,  Αθήνα: Εστία, 7η έκδ. 2019.
  6. Fr. Schiller, Περί της αισθητικής παιδείας του ανθρώπου σε μια σειρά Επιστολών, μετάφραση, σημειώσεις, επίμετρο, επιλεγόμενα, Αθήνα: Ιδεόγραμμα 2006.
  7. Ε. Φρόυντ, Λ. Φρόυντ, Ι. Γκρούμπριχ-Σημίτη,  Σίγκμουντ Φρόυντ. Η ζωή του σε εικόνες και κείμενα, επιμέλεια Γ. Κουγιουμουτζάκης,  μετάφραση, σημειώσεις Κ. Ανδρουλιδάκης, Ηράκλειο Κρήτης: ΠΕΚ 2006.
  8. I. Kant, Η θρησκεία εντός των ορίων του Λόγου και μόνο, μετάφραση, σημειώσεις, επιλεγόμενα, Αθήνα: Πόλις, 2η έκδ. 2008 (& ανατύπωση).
  9. Ι. Kant, Επιλογή από το έργο του, εισαγωγή, επιλογή, μετάφραση, Αθήνα: Στιγμή 2008.
  10. Καντιανή ηθική. Θεμελιώδη ζητήματα και προοπτικές, Αθήνα:  Ιδεόγραμμα   2010.
  11. I. Kant, Μεταφυσική των ηθών, μετάφραση, σημειώσεις, επιλεγόμενα,  Αθήνα:  Σμίλη 2013 (& ανατύπωση).
  12. Φρήντριχ Σίλλερ, Επιλογή από το έργο του, εισαγωγή,  επιλογή, μετάφραση,  Αθήνα: Στιγμή 2015.
  13. Επίμετρο: «Ο στοχαστής Παλαμάς», στο Κωστής Παλαμάς, Σημειώματα στο περιθώριο, επιμέλεια, πρόλογος, σημειώσεις Μαρία Μπαλοπούλου, Αθήνα: Στιγμή 2017, σ. 111-140. 
  14. Ι. Kant, Θεμελίωση της μεταφυσικής των ηθών, μετάφραση, σχόλια, επίμετρο, Ηράκλειο: ΠΕΚ 2017.
  15. Καντιανή Ηθική. Θεμελιώδη ζητήματα και προοπτικές, Αθήνα: Σμίλη, 2η έκδ. 2018.
  16. Σοφία Σολομώντος [Παλαιά Διαθήκη], μετάφραση Κ. Ανδρουλιδάκης, Αθήνα: Άρτος Ζωής 2019.

Α.2 Επιμέλεια βιβλίων

  1. Ζαχαρίας Δ. Καλοχριστιανάκης, Ειρήνη Ταχατάκη, Ο Καπετάν Ιωάννης Αϊνικολιώτης [1834-1930]. Συμβολή στη νεότερη ιστορία της Κρήτης, επιμέλεια Κ. Ανδρουλιδάκης,  Ηράκλειο: Ιερά Μονή Κουδουμά 2018.
  2. Δημήτριος Βικέλας, Η Ελλάς προ του 1821. Τιμητική έκδοση για τα διακόσια χρόνια της Ελληνικής Επανάστασης, επιμέλεια-επιλεγόμενα Κ. Ανδρουλιδάκης, Βικελαία Δημοτική Βιβλιοθήκη, Ηράκλειο 2021.

 

Β. Άρθρα

  1. «Το πρόβλημα του περιεχομένου στην ηθική του Κant», Ελληνική Φιλοσοφική Επιθεώρηση, τ. 7 (1990), σ. 247-262.
  2. «Ανορθολογισμός εναντίον του Λόγου: Παρατηρήσεις για τις νεώτατες κριτικές εναντίον του Λόγου και μια απόπειρα υπεράσπισής του», Μ. Δραγώνα-Μονάχου (επιμ.), Η πολιτική φιλοσοφία σήμερα», Αθήνα: Καρδαμίτσας 1994, σ. 17-23.
  3. «Ορθός Λόγος και τέχνη του Λόγου: Για μια οριοθέτηση των πεδίων της φιλοσοφίας και της λογοτεχνίας», Π. Χριστοδουλίδης (επιμ.), Αισθητική και Θεωρία της Τέχνης, Αθήνα: Καρδαμίτσας 1994, σ. 15-24.
  4. «Είναι δυνατή μια φιλοσοφική θεολογία;», Γ. Τζαβάρας (επιμ.), Παρόν και μέλλον της φιλοσοφίας, Αθήνα: Δωδώνη 1995, σ. 85-9
  5.  «Διαλεκτική και Λόγος στη φιλοσοφία του Schleiermacher», Κ. Βουδούρης   (επιμ.), Φιλοσοφία του Λόγου, Αθήνα: Ιωνία 1996, σ. 11-20.
  6. «Ο Πρόλογος στον Λυρικό Βίο του Σικελιανού. Σχεδίασμα φιλοσοφικής ανάγνωσης», Νέα Εστία, τχ. 1740 (2001), Αφιέρωμα στον Άγγελο Σικελιανό, σ. 832-851.
  7. «Το φιλοσοφικό υπόβαθρο της Δελφικής Προσπάθειας του Σικελιανού», Διαβάζω τχ. 424 (2001), σ. 140-148
  8. «Το πρόβλημα του καθαρού Λόγου στη φιλοσοφία του Κant. Σύγχρονες ερμηνευτικές προσεγγίσεις», Αριάδνη (Επιστημονική Επετηρίδα της Φιλοσοφικής Σχολής Πανεπιστημίου Κρήτης), τ. 9 (2003), σ. 91-110.
  9. Βιβλιοκρισία του : Karen Gloy, Vernunft und das Andere der Vernunft [Λόγος και το άλλο του Λόγου], Φράιμπουργκ – Μόναχο: Karl Alber Verlag 2001, Philosophisches Jahrbuch, τ. 110/II (2003), σ. 408-413.
  10. «Θεμελιώδη προβλήματα ερμηνείας, προσλήψεως και αποδόσεως της τρίτης καντιανής Κριτικής», Υπόμνημα, τχ. 1 (2004), σ. 11-36.
  11. «Η παρουσία της αρχαίας ελληνικής φιλοσοφίας στο έργο του Κant», Φιλοσοφίας Αγώνισμα. Τιμητικός τόμος προς τιμήν του Καθηγητού Κωνσταντίνου Βουδούρη, Αθήνα: Ιωνία 2004, σ. 53-69.
  12. “Wie ist die Metaphysik nach Kant noch möglich?“ [Πώς είναι δυνατή η μεταφυσική μετά τον Καντ;], K. Gloy/H.-D. Klein (επιμ.), Unser Zeitalter: ein postmetaphysisches? [Είναι η εποχή μας μια μετα-μεταφυσική εποχή;], Würzburg: Königshausen & Neumann 2004, σ . 245-259.
  13. «Ποίηση και μεταφυσική αλήθεια. Ο Ζήσιμος Λορεντζάτος και η πνευματική κατάσταση της εποχής μας», Αντί, τχ. 823-824 (2004), Αφιέρωμα στον Ζήσιμο Λορεντζάτο, σ. 88-91.
  14. Επιμέλεια του αφιερώματος του περ. Νέα Εστία στον Ιμμάνουελ Καντ, τχ. 1773 (Δεκέμβριος 2004), καθώς και: α) F . W . J . Schelling : «Ιμμάνουελ Καντ» (μετάφραση, σημειώσεις, επιλεγόμενα), σ. 759-773· β) W. Henckmann : «Το στρεβλό ξύλο και το πρόβλημα της ηθικοποίησης» (μετάφραση), σ. 774-788.
  15. «Θρησκευτικότητα και θεολογία στο έργο του Α. Σικελιανού», Νέα Εστία,  τχ. 1776 (Μάρτιος 2005), Αφιέρωμα Λογοτεχνία και θρησκεία, σ. 376-401.
  16. «Η φύση και η αποστολή της ποίησης. Προλεγόμενα στην Αισθητική του Σικελιανού», Νέα Εστία, Αφιέρωμα στον Άγγελο Σικελιανό, τχ. 1781 (Σεπτέμβριος 2005), σ. 315-341.
  17. «Η θέση της ανθρωπιστικής παιδείας στην εποχή μας», Ευθύνη, τχ. 401 (2005), σ. 238-240 & τχ. 402 (2005), 285-287.
  18. «Η κρίση της ανθρωπιστικής παιδείας», Ευθύνη, τχ. 420 (Δεκέμβριος 2006), σ. 591-595.
  19. «Κριτικές της καντιανής ηθικής», Κ. Καβουλάκος (επιμ.), Ιμμάνουελ Καντ. Πρακτικός Λόγος και Νεωτερικότητα, Αθήνα: Αλεξάνδρεια 2006, σ. 109-122.
  20. «Ο Γκόττφρηντ Μπεν και ο κόσμος της έκφρασης», Νέα Εστία, τχ. 1794 (Νοέμβριος 2006), Αφιέρωμα στον Γκόττφρηντ Μπεν (επιμέλεια του αφιερώματος: Κ. Ανδρουλιδάκης, Κ. Κουτσουρέλης), σ. 739-762.
  21. «Ο Κώστας Ε. Τσιρόπουλος και η δύναμη του στοχαστικού λόγου», Πάροδος, τχ. 12 (2007), Αφιέρωμα στον Κώστα Ε. Τσιρόπουλο, σ. 1247-1252.
  22. «Η παρουσία της γερμανικής Αισθητικής στη νεοελληνική σκέψη», Γ. Ζωγραφίδης - Γ. Κουγιουμουτζάκης (επιμ.), Αισθητική και Τέχνη. Διεπιστημονικές προσεγγίσεις στη μνήμη Παναγιώτη και Έφης Μιχελή, Ηράκλειο: ΠΕΚ 2008, σ. 27-44.
  23. «Η θεμελίωση της νεώτερης Αισθητικής: Μπάουμγκαρτεν - Καντ - Σίλλερ»,  Φιλοσοφία στην Ευρώπη: Κείμενα Νεώτερης και Σύγχρονης Φιλοσοφίας, Πάτρα: Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο 2009, σ. 125-137.
  24. «Ο Χάινριχ Μπαιλ και ο Χριστιανισμός της εποχής μας», Νέα Εστία, τχ. 1825 (Σεπτέμβριος 2009), Αφιέρωμα Θρησκεία και ξένη λογοτεχνία, σ. 398-418.
  25. «Η ανακάλυψη του πνεύματος από τον Χέγκελ. Σκέψη συστηματική και σκέψη προβληματική», Κ. Καβουλάκος (επιμ.), Η Φαινομενολογία του πνεύματος του Γκ. Β. Φ. Χέγκελ, Αθήνα: Αλεξάνδρεια 2009, σ. 61-80.
  26. «Πρεβελάκης και Καζαντζάκης: Διάσταση και ομολογία», Νέα Εστία, τχ. 1828 (Δεκέμβριος 2009), Αφιέρωμα στον Παντελή Πρεβελάκη, σ. 1069-86.
  27. «Καντιανή ηθική: Ζητήματα και προοπτικές», Ελληνική Φιλοσοφική Επιθεώρηση, τχ. 80 (2010), σ. 163-175.   
  28. «Λόγος, ελευθερία και παιδεία: Τα θεμέλια της ηθικής φιλοσοφίας του Κ. Τσάτσου», Κωνσταντίνος Τσάτσος. Φιλόσοφος, συγγραφέας, πολιτικός. (Πρακτικά διεθνούς επιστημονικού συνεδρίου, Αθήνα 2009), Γρανάδα-Αθήνα: Πανεπιστήμιο της Γρανάδας 2010, σ. 61-71.
  29. «Η φιλοσοφία ενώπιον της πρόκλησης της εποχής μας», Νέα Ευθύνη, τχ. 1 (Σεπτέμβριος-Οκτώβριος 2010), σ. 18-23.
  30. Βιβλιοκρισία του: Γύργκεν Χάμπερμας-πάπας Βενέδικτος ΙΣΤ΄, Η διαλεκτική της εκκοσμίκευσης. Λόγος και θρησκεία, Αθήνα: Εστία 2011, Νέα Εστία, τχ. 1844 (Μάιος 2011), σ. 963-973.
  31. «Δίκαιο και ορθός Λόγος: Η καντιανή θεωρία του Δικαίου», Διά-Λογος, τ. 1 (2011), σ. 21-38.
  32. «Αυθεντικός στοχασμός, κριτικός, μαχητικός και ελπιδοφόρος. Το πνευματικό κλίμα του Κώστα Χατζηαντωνίου», Πάροδος, τχ. 48  (Νοέμβριος 2011), Αφιέρωμα στον Κώστα Χατζηαντωνίου, σ. 5693-5703.
  33. «Ε. Λεβινάς και Ι. Καντ – Παράλληλοι», Νέα Ευθύνη, τχ. 10 (Μάρτιος-Απρίλιος 2012), σ. 139-45.
  34.  «Το φιλοσοφικό έργο του Ευάγγελου Π. Παπανούτσου ως δοκιμή συνθετικού συστήματος», Ελληνική Φιλοσοφική Επιθεώρηση, τχ. 87 (2012), σ. 187-204.
  35. «Ο Καντ σε αναζήτηση του Θεού», Σταύρος Ζουμπουλάκης (επιμ.),  Ο Θεός της Βίβλου και ο Θεός των φιλοσόφων, Αθήνα: Άρτος Ζωής 2012, σ. 358-401.
  36. Βιβλιοκρισία  του: Σταύρος  Ζουμπουλάκης (επιμ.), Ο Θεός της Βίβλου και ο Θεός των φιλοσόφων, Αθήνα Άρτος Ζωής 2012, Φρέαρ, τχ. 1 (2013), σ. 89-92.
  37. Βιβλιοκρισία  του: Σταύρος  Ζουμπουλάκης (επιμ.), Η επιστροφή της ηθικής, Αθήνα Άρτος Ζωής 2013, Φρέαρ, τχ. 7 (2014), σ. 399-403.  
  38. «Συνομιλίες του Γκαίτε με τον Έκερμαν», προλογικό σημείωμα, μετάφραση, σημειώσεις, Παλίμψηστον, τχ. 32 (Φθινόπωρο 2015), σ. 55-92.
  39. «Η Προς Ρωμαίους Επιστολή του Καρλ Μπαρτ. Μια φιλοσοφική θεώρηση», Δελτίο Βιβλικών Μελετών, τχ. 31 Α (Ιούνιος 2016), Αθήνα: Άρτος Ζωής 2016, σ. 47-70.
  40. Βιβλιοκρισία  του: Δημήτρης Κόκορης, Φιλοσοφία και νεοελληνική λογοτεχνία. Πτυχές μιας σύνθετης σχέσης, Αθήνα: Ι. Σιδέρης 2015, Φρέαρ, τχ. 16 (Οκτώβριος 2016), σ. 631-636.
  41.  «Καντ: Θρησκεία και πολιτική από τη σκοπιά του ανθρώπινου Λόγου», Σταύρος Ζουμπουλάκης (επιμ.), Θρησκεία και πολιτική, Αθήνα: Άρτος Ζωής  2016, σ. 208-242.
  42.  «Η φιλολογική κατάρτιση και επάρκεια των μελλοντικών φιλολόγων. Το σημαντικότερο πρόβλημα της Φιλοσοφικής Σχολής», Φρέαρ, τχ. 19 (Ιούλιος 2017), σ. 234-241.
  43. «Ο Χριστιανισμός του Τ. Σ. Έλιοτ και η πρόσληψη της μεταστροφής του στην Ελλάδα», Νέα Εστία, τχ. 1874 (Σεπτέμβριος 2017), σ. 609-623.    
  44. «Πίστη του Λόγου. Έννοια και λειτουργία της πίστης στη φιλοσοφία του Καντ», Σταύρος Ζουμπουλάκης (επιμ.), Για την πίστη, Αθήνα: Άρτος Ζωής 2019, σ. 159-203.
  45. «‘Τι δικαιούμαι να ελπίζω;’ Νόημα και λειτουργία της ελπίδας στη φιλοσοφία του Καντ», στο: Για την ελπίδα, επιμ. Σταύρος Ζουμπουλάκης, Άρτος Ζωής, Αθήνα 2020, σ. 357-396.
  46. «Δικαίωμα στο ηθικό λάθος; Υπό όρους και με διευκρινίσεις», Books Journal, τχ. 115 (Ιανουάριος 2021), σ. 8-12.
  47. «Γιατί να διαβάζουμε την Ανθρωπολογία του Καντ; Ερμηνευτική σημασία και προοπτικές», περ. Δευκαλίων, τχ. 35/1-2 (Δεκέμβριος 2021), Αφιέρωμα στη Φιλοσοφία του Καντ (I), σ. 101-127.
  48. «Προς μια ηθική σε χριστιανική προοπτική. Σχεδίασμα φιλοσοφικής θεώρησης», περ. Άνθρωπος, τχ. 6 (Φεβρουάριος- Μάιος 2022), σ. 1-27.