ΦΓ388.2
Ευρωπαϊκή Φιλοσοφία και Λογοτεχνία στον 20ο αιώνα
Η θεματική του σεμιναρίου εστιάζει σε σύγχρονες φιλοσοφικές προσεγγίσεις στη λογοτεχνία, και ταυτόχρονα διερευνά την πολύπλοκη σχέση μεταξύ φιλοσοφίας και λογοτεχνίας. Σκοπός του μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτητών με ζητήματα που βρίσκονται στο μεταίχμιο των δύο πεδίων γνώσης: η σχέση γλώσσας και λογοτεχνίας, ο ρόλος της γραφής, οι έννοιες της ιστορικότητας και της αναφοράς, η μοναδικότητα του λογοτεχνικού κειμένου, η λογοτεχνική δημιουργία ως διαδικασία εξατομίκευσης, η εμπειρία της ερμηνείας, και η ηθικο-αισθητική αποτίμηση λογοτεχνικών έργων. Τα ζητήματα αυτά προσεγγίζονται κριτικά με τη βοήθεια διανοητικών ρευμάτων του 20ου αι. όπως η φαινομενολογία (Husserl, Ingarden, Iser), ο μαρξισμός (Lukacs, Benjamin, Marcuse), η ψυχανάλυση (Freud), η ερμηνευτική (Heidegger, Gadamer και Ricoeur) και η αποδόμηση (Derrida).
Ενδεικτική Βιβλιογραφία
- Jean-Paul Sartre, ‘Χούσσερλ’, στο Η φαντασία, μτφρ. Α. Χουρμούζιος, Εκδ. Αρσενίδης, 1981.
- R. Ingarden, ‘Καλλιτεχνικές και αισθητικές αξίες’, στο Δευκαλίων 18 (1977).
- Walter Benjamin, ‘Το έργο τέχνης στην εποχή της τεχνικής αναπαραγωγιμότητάς του’, στο Δοκίμια για την τέχνη, μτφρ. Δ. Κούρτοβικ, Αθήνα, Κάλβος, 1978.
- Herbert Marcuse, Η ανθεκτικότητα της τέχνης: κριτική της μαρξιστικής αισθητικής, μτφρ. Κ. Παλαιολόγος, εκδ. Πλανήτης, Αθήνα, 1979.
- Σίγκμουντ Φρόυντ, ‘Το θέμα της εκλογής ανάμεσα στα κουτάκια’, στο Ψυχανάλυση και λογοτεχνία, μτφρ. Λ. Αναγνώστου, Επίκουρος, Αθήνα, 1994.
- Πωλ Ρικέρ, Η αφηγηματική λειτουργία, Καρδαμίτσας, 1990.
- Μάρτιν Χάιντεγγερ, ... Ποιητικά κατοικεί ο άνθρωπος ..., μτφρ. Ι. Αβραμίδου, Πλέθρον, Αθήνα, 2008.
- Ζακ Ντεριντά, ‘Che cos’è la poesia: Τί είναι η ποίηση;’, μτφρ. Β. Μπιτσώρης, στο περ. Ποίηση, τχ. 6, 1995.