ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ1. Η δομή του νέου Προγράμματος Σπουδών, το οποίο έχει αρχίσει να εφαρμόζεται από το ακαδημαϊκό έτος 1999-2000, είναι τέτοια, ώστε ο φοιτητής πρώτα να εξοικειωθεί με τον προβληματισμό στους βασικούς κλάδους της Φιλοσοφίας και με τη θεωρία των Κοινωνικών Επιστημών και στη συνέχεια να επιλέξει κατεύθυνση σπουδών και να διαμορφώσει ελεύθερα ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα μαθημάτων για την ειδίκευση που τον ενδιαφέρει. 2. Ο φοιτητής με δήλωσή του, που υποβάλλεται στη Γραμματεία κατά την έναρξη του πέμπτου εξαμήνου, ορίζει την κατεύθυνση σπουδών που θα ακολουθήσει ως το τέλος των σπουδών του. 3. Η κατανομή των ωρών διδασκαλίας στο Πρόγραμμα Σπουδών του Τμήματος που αναφέρεται παρακάτω είναι ενδεικτική. Ωστόσο, συνίσταται η παρακολούθηση των 14 υποχρεωτικών μαθημάτων στα πρώτα τέσσερα εξάμηνα των σπουδών (με την εξαίρεση των μαθημάτων "Επιστημολογία των Κοινωνικών Επιστημών" και "Διδακτική Μεθοδολογία"). 4. Συνεργασία με Πανεπιστήμια του εξωτερικού: Κατά τη διάρκεια των σπουδών του ο φοιτητής έχει τη δυνατότητα να παρακολουθήσει μαθήματα (σε γνωστικά αντικείμενα που εντάσσονται στο Πρόγραμμα Σπουδών του Τμήματος) σε Πανεπιστήμια του Εξωτερικού, μέσω του προγράμματος ανταλλαγής φοιτητών "Socrates/Erasmus". Το Τμήμα μας συνεργάζεται με τα Πανεπιστήμια του Εδιμβούργου και του Σέφιλντ (Μεγάλη Βρετανία), του Μετς (Γαλλία), του Μονάχου (Γερμανία) και της Γένοβας (Ιταλία). Επίσης, συνεργάζεται με τα αμερικανικά Πανεπιστήμια University of Texas at Austin και University of Pittsburgh. Πρόγραμμα Σπουδών για τους φοιτητές που εισάγονται από το Ακαδημαϊκό Έτος 1999-2000 Ο φοιτητής αποκτά πτυχίο του Τμήματος μετά την επιτυχή εξέταση σε πενήντα δύο (52) τρίωρα μαθήματα, που κατανέμονται σε οκτώ (8) εξάμηνα σπουδών. Έξι από τα μαθήματα αυτά είναι σεμινάρια. Προϋπόθεση για τη συμμετοχή του φοιτητή στα σεμινάρια, είναι να γνωρίζει μία ξένη γλώσσα και να έχει γνώση σχετική με το αντικείμενο του σεμιναρίου. Το Τμήμα παρέχει ενιαίο πτυχίο με 2 κατευθύνσεις: (α) Φιλοσοφία, (β) Θεωρία και Μεθοδολογία των Κοινωνικών Επιστημών. Ο φοιτητής οφείλει να επιλέξει μία από τις δύο κατευθύνσεις μετά το τέλος του δεύτερου έτους σπουδών. Στο Τμήμα ΦΚΣ ισχύει ο θεσμός της προαιρετικής διπλωματικής εργασίας. Η διπλωματική αυτή εργασία μπορεί να επιλεγεί στην αρχή του τέταρτου έτους σπουδών και ισοδυναμεί με τρία 3ωρα μαθήματα (ένα σεμινάριο και δύο παραδόσεις). Κατά συνέπεια, για τους φοιτητές που επιλέγουν τη διπλωματική εργασία ο αριθμός μαθημάτων μειώνεται σε 49. Α΄ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΚΟΡΜΟΥ (29) Ι. Μαθήματα από το Τμήμα ΦΚΣ (14) (υποχρεωτικές παραδόσεις) 1 Εισαγωγή στη φιλοσοφία (Μεταφυσική-Γνωσιοθεωρία) 2 Φιλοσοφία της επιστήμης 3 Λογική 4 Ηθική φιλοσοφία 5 Πολιτική και κοινωνική φιλοσοφία 6 Ιστορία της αρχαία ελληνικής φιλοσοφίας 7 Ιστορία της νεότερης φιλοσοφίας 8 Κοινωνιολογία 9 Κοινωνική θεωρία 10 Επιστημολογία των κοινωνικών επιστημών 11 Κοινωνιολογία ή ιστορία της εκπαίδευσης 12 Ψυχολογία Ι 13 Ψυχολογία ΙΙ 14 Διδακτική μεθοδολογία ΙΙ. Μαθήματα από τα άλλα Τμήματα της Φιλοσοφικής Σχολής (11) (υποχρεωτικά επιλογής) Κλασική φιλολογία Αρχαία Ελληνική Θεματογραφία (ΑΕΦ 010 ή 020) 1 Αρχαία Ελληνική Φιλολογία (ΑΕΦ 100-299) και Λατινική Φιλολογία (ΛΑΦ 010-274) 3 Βυζαντινή & νεοελληνική φιλολογία Εισαγωγή στη νεοελληνική φιλολογία (ΝΕΦ 100-109) 1 Βυζαντινή και νεοελληνική φιλολογία (ΒΥΦ 100-299 και ΝΕΦ 100-299) 2 Ιστορία Αρχαία Ιστορία (ΑΙΣ 100-230) 1 Βυζαντινή (ΒΙΣ 101-179) και Μεσαιωνική Ιστορία (ΙΜΧ 100-219) 1 Νεότερη Ιστορία (ΙΝΧ 100-440) 1 Γλωσσολογία Θεωρητική Γλωσσολογία (ΓΛΩΦ 100-145, 170-200) 1 Σύνολο 11 ΙΙΙ. Ξενόγλωσση γραμματεία και Ορολογία (4) Β΄ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ (23) Ι. Κατεύθυνση Φιλοσοφίας 1. Μαθήματα Τομέα Φιλοσοφίας: 16 (ελεύθερης επιλογής) -τα 5 Σεμινάρια 2. Μαθήματα ελεύθερης επιλογής: 7 (από οποιοδήποτε Τμήμα) -το 1 Σεμινάριο ΙΙ. Κατεύθυνση Θεωρίας και Μεθοδολογίας των Κοινωνικών Επιστημών 1. Μαθήματα Τομέα Θεωρίας και Μεθοδολογίας των Κοινωνικών Επιστημών: 16 (ελεύθερης επιλογής) -τα 5 Σεμινάρια 2. Μαθήματα ελεύθερης επιλογής: 7 (από οποιοδήποτε Τμήμα) -το 1 Σεμινάριο ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Φ = Κατεύθυνση Φιλοσοφίας Κ = Κατεύθυνση Θεωρίας και Μεθοδολογίας των Κοινωνικών Επιστημών Κατάλογος Μαθημάτων ΤΟΜΕΑΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ
ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΚΟΡΜΟΥ (Υποχρεωτικές παραδόσεις) Φ 100 Εισαγωγή στη Φιλοσοφία (Μεταφυσική - γνωσιοθεωρία) Φ 110 Φιλοσοφία της επιστήμης Φ 120 Λογική Φ 130 Ηθική φιλοσοφία Φ 140 Πολιτική και Κοινωνική φιλοσοφία Φ 160 Ιστορία της αρχαίας ελληνικής φιλοσοφίας Φ 180 Ιστορία της νεότερης φιλοσοφίας
ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ Ασκήσεις Φ 001-099 (ανάλυση και ερμηνεία φιλοσοφικών κειμένων)
ΜΕΤΑΦΥΣΙΚΗ - ΓΝΩΣΙΟΘΕΩΡΙΑ - ΕΠΙΣΤΗΜΟΛΟΓΙΑ
Τα μαθήματα κατεύθυνσης έχουν ακέραιο κωδικό, όταν ο τίτλος τους αντιστοιχεί σε μία γενική θεματική ενότητα (π.χ. "Εισαγωγή στον Πλάτωνα", Φ 264), ενώ όταν καλύπτουν ένα ειδικότερο θέμα, στον κωδικό προστίθεται ένα ψηφίο (π.χ. "Η πλατωνική θεωρία των ιδεών", Φ 264.1)
ΤΟΜΕΑΣ ΘΕΩΡΙΑΣ ΚΑΙ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑΣ ΤΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΨΥΧΣ 100 Εισαγωγή στην Ψυχολογία Ι: Στοιχεία μεθοδολογίας, αντίληψη, μνήμη, μάθηση, ψυχολογικές μετρήσεις, κ.ά. ΨΥΧΣ 101 Εισαγωγή στην Ψυχολογία ΙΙ: Ιστορία, κλάδοι, στοιχεία ψυχοπαθολογίας, Κοινωνική Ψυχολογία, Εξελικτική, κ.ά. Τα δύο μαθήματα είναι υποχρεωτικά και προαπαιτούμενα για όλα τα μαθήματα ψυχολογίας. ΨΥΧΣ 105 Εισαγωγή στην κλινική ψυχολογία (I, II) ΨΥΧΣ 106 Διαμόρφωση προσωπικότητας-Προσαρμογή ΨΥΧΣ 108 Φυσιολογία της συμπεριφοράς I ΨΥΧΣ 109 Φυσιολογία της συμπεριφοράς II ΨΥΧΣ 111 Εισαγωγή στις γνωστικές λειτουργίες ΨΥΧΣ 110-120 Εισαγωγή στην κοινωνική ψυχολογία Τα μαθήματα 105-120 είναι βασικά και σχεδόν προαπαιτούμενα για συγκεκριμένες ενότητες μαθημάτων που αφορούν στις νοητικές λειτουργίες, φυσιολογική βάση ψυχικών λειτουργιών, κλινική ψυχολογία, ψυχολογία εργασίας, κοινωνική, εξελικτική και άλλες ψυχολογίες. ΨΥΧΣ 200 Εξελικτική ψυχολογία I ΨΥΧΣ 201 Εξελικτική ψυχολογία II ΨΥΧΣ 202-205 Εφηβεία ΨΥΧΣ 203 Διαφορές φύλων ΨΥΧΣ 204 Ψυχολογία σχολικής ηλικίας ΨΥΧΣ 206-210 Αντίληψη ΨΥΧΣ 207 Δημιουργικότητα και γνωστική διαδικασία ΨΥΧΣ 211-215 Μνήμη ΨΥΧΣ 211 Παλιές και σύγχρονες απόψεις για τη διαμόρφωση εννοιών ΨΥΧΣ 212 Γνωστική Ψυχολογία: Θεωρίες για τη γνωστική ανάπτυξη ΨΥΧΣ 216-220 Μάθηση ΨΥΧΣ 216 Μάθηση: Παλιές και σύγχρονες προσεγγίσεις ΨΥΧΣ 217 Ψυχολογία της μάθησης ΨΥΧΣ 221-225 Θεωρίες της προσωπικότητας ΨΥΧΣ 223 Ψυχοδυναμική ανθρωπίνων σχέσεων ΨΥΧΣ 226-230 Θέματα κοινωνικής ψυχολογίας ΨΥΧΣ 227 Κοινότητα και ψυχική υγεία ΨΥΧΣ 231-235 Ψυχολογία ατομικών διαφορών: Ψυχολογικές μετρήσεις ΨΥΧΣ 232 Αυτοαντίληψη: Θεωρητικές και εμπειρικές προσεγγίσεις ΨΥΧΣ 236-240 Ψυχολογία της εργασίας ΨΥΧΣ 237 Κίνητρα προς εργασία ΨΥΧΣ 241-245 Μεθοδολογία της επιστημονικής έρευνας στην ψυχολογία ΨΥΧΣ 242 Εργαστήριο εφαρμοσμένων μεθόδων έρευνας ΨΥΧΣ 246-250 Ψυχοπαθολογία και προσαρμογή ΨΥΧΣ 247 Θεωρίες της οικογένειας ΨΥΧΣ 248 Θεωρίες ψυχικών διαταραχών ΨΥΧΣ 251-260 Φυσιολογική βάση των ψυχικών παθήσεων ΨΥΧΣ 252 Φυσιολογική βάση της μάθησης και μνήμης ΨΥΧΣ 253 Γλώσσα και σκέψη: Γνωστική και νευροψυχολογική προσέγγιση ΨΥΧΣ 261 Θέματα ψυχολογίας της γνώσης ΨΥΧΣ 262 Ψυχολογία της τέχνης ΨΥΧΣ 263 Ψυχολογία συναισθημάτων ΨΥΧΣ 264 Ψυχολογία της υγείας ΨΥΧΣ 300-399 Σεμινάρια ΚΟΙΣ 100 (Υ) Εισαγωγή στη Γενική Κοινωνιολογία ΚΟΙΣ 101-107 Κοινωνιολογική θεωρία ΚΟΙΣ 108-116 Πολιτική Κοινωνιολογία ΚΟΙΣ 117-122 Μέθοδοι και τεχνικές κοινωνικής έρευνας ΚΟΙΣ 123-129 Κοινωνική και πολιτική επικοινωνία ΚΟΙΣ 130-135 Κοινωνιολογία της κουλτούρας ΚΟΙΣ 136-141 Κοινωνιολογία της παρέκκλισης ΚΟΙΣ 142-147 Κοινωνική δομή και διαστρωμάτωση ΚΟΙΣ 148-155 Ελληνική κοινωνία ΚΟΙΣ 156-160 Κοινωνιολογία της οργάνωσης ΚΟΙΣ 161-165 Συλλογική συμπεριφορά και δυναμική των ομάδων ΚΟΙΣ 166-170 Κοινωνικοποίηση ΚΟΙΣ 171-175 Κοινωνιολογία του δικαίου ΚΟΙΣ 176-180 Κοινωνικές πρακτικές, αναπαραστάσεις και ιδεολογίες ΚΟΙΣ 200-220 Ειδικές Κοινωνιολογίες (Κοινωνιολογία της γνώσης, Κοινωνιολογία της τέχνης, Κοινωνιολογία της θρησκείας, Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης κλπ.) ΚΟΙΣ 300-399 Σεμινάρια Εκτός από τα υποχρεωτικά μαθήματα, όπως δηλώνονται παραπάνω, τα μαθήματα “Εισαγωγή στη Μεθοδολογία και στις τεχνικές έρευνες της κοινωνιολογίας”, “Κοινωνιολογική θεωρία II (σύγχρονη)” και “Πολιτική κοινωνιολογία” είναι βασικά και είναι σκόπιμο να τα παίρνουν όλοι οι φοιτητές του Τομέα. ΠΑΙΣ 010-011 Διδακτική Άσκηση φιλολογικών μαθημάτων ΠΑΙΣ 100 Εισαγωγή στην Παιδαγωγική επιστήμη ΠΑΙΣ 101 Εισαγωγή στη φιλοσοφική παιδαγωγική ΠΑΙΣ 102 Βασικά προβλήματα θεωρίας και πράξης της παιδείας ΠΑΙΣ 103 Διδακτική μεθοδολογία ΠΑΙΣ 104 Ειδική Διδακτική φιλολογικών μαθημάτων με έμφαση στη διδακτική των αρχαίων ελληνικών και της ιστορίας ΠΑΙΣ 105 Ειδική διδακτική φιλολογικών μαθημάτων με έμφαση στη διδακτική των νέων ελληνικών ΠΑΙΣ 106 Ειδική διδακτική φιλολογικών μαθημάτων ΠΑΙΣ 107 Θεωρίες της Παιδείας ΠΑΙΣ 108 Δημιουργικότητα και γνώση ΠΑΙΣ 109-110 Ιστορία της Παιδείας-Εξέλιξη εκπαιδευτικών θεωριών ΠΑΙΣ 111 Ψυχοπαιδαγωγική του Σχολείου ΠΑΙΣ 112 Παιδαγωγική ψυχολογία ΠΑΙΣ 113 Εναλλακτικές μορφές μάθησης ΠΑΙΣ 114-115 Ψυχοδυναμική του σχολείου και της σχολικής τάξης ΠΑΙΣ 116 Σχολική Παιδαγωγική ΠΑΙΣ 117-119 Εκπαιδευτική αξιολόγηση ΠΑΙΣ 120-121 Παιδαγωγική Συμβουλευτική-Θεωρίες Συμβουλευτικής ΠΑΙΣ 122 Επαγγελματικός Προσανατολισμός ΠΑΙΣ 123-125 Σχολικά Αναλυτικά Προγράμματα και βιβλία ΠΑΙΣ 127 Περιβαλλοντική Αγωγή ΠΑΙΣ 128-130 Συγκριτική Εκπαίδευση ΠΑΙΣ 131-132 Εκπαίδευση και Ευρωπαϊκή Ένωση ΠΑΙΣ 133-136 Ιστορία της ελληνικής εκπαίδευσης ΠΑΙΣ 137-139 Εκπαιδευτική πολιτική και εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις ΠΑΙΣ 140 Γλώσσα, κοινωνία και εκπαίδευση ΠΑΙΣ 141 Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης ΠΑΙΣ 142 Σχολείο και Κοινωνία ΠΑΙΣ 143 Κοινωνιολογία του διδακτικού έργου ΠΑΙΣ 144 Συνεχιζόμενη και διά βίου εκπαίδευση ΠΑΙΣ 145 Κοινωνικές ανισότητες στην εκπαίδευση ΠΑΙΣ 146-147 Εκπαιδευτική πολιτική και ανάπτυξη ΠΑΙΣ 148-152 Φιλοσοφία της Παιδείας ΠΑΙΣ 153-154 Εκπαιδευτική Τεχνολογία ΠΑΙΣ 155-156 Μεθοδολογία της παιδαγωγικής έρευνας ΠΑΙΣ 157 Εκπαιδευτική έρευνα και στατιστική ΠΑΙΣ 158-159 Ποιοτικές μέθοδοι της παιδαγωγικής έρευνας ΠΑΙΣ 300-399 Σεμινάρια
|